Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2012


"Εργαζομενοι Ελληνικων Ναυπηγειων Σκαραμαγκά"
Γνώμες, σκέψεις.. Σάββατο 15/9

Την Τρίτη 18/9 κλείνουμε 5 μήνες, χωρίς δουλειά και χωρίς ένα μεροκάματο στο σπίτι μας.
Ας ξαναθυμηθούμε όμως πάλι που είμαστε και πως και γιατί φτάσαμε ως εδώ,και τι περιμένουμε από δω και πέρα,και ας κάνουμε ένα απολογι
σμό.....
-------------------------------------------------------------------------
Η κυβέρνηση λοιπόν όπως δειχνη μέχρι τώρα προσπαθεί να ξετυλίξει ένα κουβάρι προβλημάτων,που δεν είναι σημερινά,αλλά με ένα αργό και βασανιστικό τρόπο,και με το ...λευτα δεν υπάρχουν,και όσο μπορεί να κερδίσει χρόνο...
Ωστόσο, η κυβέρνηση θα επρεπε να κινηθεί πιο γρήγορα και λόγω και της προσφυγής και στη διαιτησία του ιδιοκτήτη των ΕΝΑΕ Ισκαντάρ Σάφα.
Έκτος όμως του στρατιωτικού κομματιού υπάρχει και το εμπορικό.
Μέχρι τώρα έχει πέσει στο τραπέζι και το θέμα της δημιουργίας ενός ενιαίου ναυπηγικού φορέα (ΕΝΑΕ και Ναυπηγεία Ελευσίνας), που πάντως είναι προς το παρόν δύσκολο να υλοποιηθεί,και αν υλοποιηθεί,θα πάρει πάρα πολύ μεγάλο χρόνο........
Κάνοντας λοιπόν ένα μικρο βήμα,(η κατά άλλους ρίχνοντας την μπάλα στην εξέδρα),έχει ορίσει και ένα συντονιστή για το θέμα αυτό τον Νίκου Αναστασόπουλο και με ενα επιχειρησιακό σχέδιο,του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη,που μας το κρατάει για έκπληξη,και δεν μας το λέει,και όλα αυτά μόνο για το Εμπορικό κομμάτι, όπως είπαμε πιο πάνω..
-----------------------------------------------------------------
Όμως τα καυτά ζητήματα για την κυβέρνηση αυτή την στιγμή είναι δύο.
Το πρώτο είναι η παραλαβή των τριών εναπομεινάντων υποβρυχίων του προγράμματος «Αρχιμήδης» («Πιπίνος», «Ματρόζος», «Κατσώνης») που έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό άνω του 90%. Ωστόσο, ιδιαίτερα για τον «Πιπίνο», απομένουν ακόμη κρίσιμες ανολοκλήρωτες πτυχές που αφορούν κυρίως τις «δοκιμές θαλάσσης», οι οποίες δεν μπορούν να διεξαχθούν χωρίς τη συνδρομή της γερμανικής HDW που κατέχει τη σχετική τεχνογνωσία.
Το δεύτερο ζήτημα είναι η δικιά μας τύχη των περίπου 1.200 εργαζομένων που εργαζόμαστε εκ περιτροπής μία ημέρα την εβδομάδα.
------------------------------------------------------------------
Η κίνηση που αλλάζει τις ισορροπίες είναι η προσφυγή της εταιρείας Prininvest του κ. Σάφα εναντίον του Ελληνικού Δημοσίου και των γερμανικών εταιρειών HDW και Thyssen Krupp Marine Systems (TKMS).
Η προσφυγή κατατέθηκε στις 27 Απριλίου 2012 στο Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο στο Παρίσι.
Ο κ. Σάφα διεκδικεί αποζημιώσεις ύψους περίπου ενός δισεκατομμυρίου ευρώ για τα δύο προγράμματα κατασκευής των υποβρυχίων («Αρχιμήδης», «Ποσειδώνας ΙΙ»), ενώ υπάρχουν και απαιτήσεις που αφορούν μεταξύ άλλων την απαγόρευση κατασκευής πολεμικών πλοίων τρίτων χωρών.
Η προσφυγή κοινοποιήθηκε στα υπουργεία Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας.
Τι επιδιώκει όμως ο κ. Σάφα μέσω αυτής;
Η απόφαση του κ. Σάφα να εμπλακεί με τα ΕΝΑΕ είχε σχέση με τη δημιουργία μιας ευρύτερης στρατηγικής συνεργασίας με τους Γερμανούς στην περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Ασίας.
«Το γυαλί ράγισε γρήγορα» όμως κατά τη διαδικασία σύνταξης και εκτέλεσης των συμβάσεων μεταξύ των ΕΝΑΕ και των Γερμανών της HDW.
Αλλωστε, αυτοί κατέχουν την τεχνογνωσία για την ολοκλήρωση των υποβρυχίων και βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση.
Ο κ. Σάφα θεωρεί ότι με το Ελληνικό Δημόσιο να αρνείται να καταβάλει (από τον Μάιο του 2011) τις πληρωμές που έχουν συμφωνηθεί από το 2010 τα ΕΝΑΕ βρίσκονται σε τροχιά πτώχευσης και ο ίδιος υφίσταται άδικη ζημιά.
Καταβάλλει μάλιστα το μηνιαίο κόστος λειτουργίας των ΕΝΑΕ (5,5 εκατ. ευρώ), σε μία στιγμή που βάσει κοινοτικών αποφάσεων αυτά δεν μπορούν ούτε να αναλάβουν στρατιωτικές παραγγελίες από τρίτες χώρες ούτε διαφαίνεται πρόθεση να τους ανατεθούν προγράμματα του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού (π.χ., εκσυγχρονισμός των φρεγατών ΜΕΚΟ) ώστε να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας.
Και μέσα σε όλα αυτά, έχουν υποβληθεί τέσσερις αγωγές του ΟΣΕ με τις οποίες διεκδικεί από τα ΕΝΑΕ περίπου 360 εκατ. ευρώ για ένα πρόγραμμα που είχε υπογραφεί το 2001 αλλά ουδέποτε υλοποιήθηκε.
Η πλευρά Σάφα τονίζει ότι η ροή των πληρωμών που συμφωνήθηκε το 2010 είχε σχέση με το να μπορέσει το ναυπηγείο να επιβιώσει ώσπου να φέρει νέα συμβόλαια αλλά και να προβεί στις απαραίτητες παραγγελίες στους υποκατασκευαστές.
Αυτές οι πληρωμές αφορούσαν άλλωστε το πρόγραμμα «Ποσειδώνας ΙΙ», που περιελάμβανε την ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού του υποβρυχίου «Ωκεανός» και την κατασκευή των δύο νέων υποβρυχίων τύπου 214.
Σύμφωνα με την πλευρά Σάφα, οι υπόλοιπες πληρωμές, ύψους 75,5 εκατ. ευρώ, αφορούσαν το πρόγραμμα «Αρχιμήδης», αλλά δεν επαρκούν για την ολοκλήρωση των «δοκιμών θαλάσσης» των τριών υπολειπόμενων υποβρυχίων.
Πηγές του υπουργείου Εθνικής Άμυνας σημειώνουν ότι οι πληρωμές έχουν σταματήσει διότι δεν συμβαδίζουν με συγκεκριμένες παραλαβές υλικού (milestones).
Και τονίζουν ότι ήδη η Ελλάδα έχει καταβάλει τεράστια ποσά και έχει παραλάβει μόλις ένα υποβρύχιο.
Ίσως δε να χρειάζεται επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης.
Τα ΕΝΑΕ αμφισβητούν τα περί μη ύπαρξης milestones και παραπέμπουν στο Παράρτημα Δ' του Τρίτου Μέρους της Συμφωνίας Εφαρμογής όπου αυτά αναφέρονται αναλυτικά.
Η ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ εκφράζει την απογοήτευσή της από την αδράνεια της ελληνικής πλευράς (κυρίως από τους πρώην υπουργούς Εθνικής Αμυνας κκ. Π. Μπεγλίτη και - ιδιαίτερα - Δ. Αβραμόπουλο). Αναμένοντας ολοι μας συγκεκριμένες πρωτοβουλίες,που ακόμα δεν έχουν γίνει, ούτε από τον κ. Κ. Χατζηδάκη, αλλά ούτε απο τον υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Π. Παναγιωτόπουλο,που δεν έχουν συναντηθεί ακόμα ούτε και με τον κ. Σάφα.
-----------------------------------------------------------------
Υπάρχει και το «αγκάθι» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Η ερμηνεία της απόφασης του 2010 ευνοεί ανταγωνιστικά ευρωπαϊκά ναυπηγεία
Η κατάσταση εδώ περιπλέκεται λόγω των περιπετειών των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά με την Επιτροπή που ήδη από το 2008 έχει καταδικάσει τη χώρα μας για τη χορήγηση παράνομων κρατικών ενισχύσεων (ύψους περίπου 260 εκατ. ευρώ) από την ΕΤΒΑ, ιδιοκτήτρια των ΕΝΑΕ πριν από την πώλησή τους.
Στο πλαίσιο της μεταβίβασης της ιδιοκτησίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από την TKMS στην Abu Dhabi Mar η ελληνική πλευρά ανέλαβε μια σειρά δεσμεύσεων.
Με τη συμφωνία της 28ης Ιουλίου 2010 τα ΕΝΑΕ έπρεπε να πωλήσουν μη στρατιωτικά περιουσιακά στοιχεία, να επιστρέψουν στο Δημόσιο γεωτεμάχια μη αναγκαία για την ανάπτυξη στρατιωτικών δραστηριοτήτων και κυρίως να διακόψουν την αστική (civil) δραστηριότητα, δηλαδή να μην κατασκευάζουν εμπορικά πλοία.
Αρχικά ο περιορισμός για την κατασκευή μόνο στρατιωτικών πλοίων ήταν για 10 χρόνια.
Τον Σεπτέμβριο του 2010 επεκτάθηκε σε 15 χρόνια.
Ωστόσο, καθώς οι δεσμεύσεις δεν υλοποιήθηκαν μέσα στους έξι μήνες από την 1η Δεκεμβρίου 2010, όπως προβλεπόταν βάσει και σχετικής επιστολής του επιτρόπου επί του Ανταγωνισμού Χοακίν Αλμούνια, η Κομισιόν προσέφυγε ξανά στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ), το 6ο Τμήμα του οποίου, στις 28 Ιουνίου 2012, επαναβεβαίωσε την απόφαση του 2008.
Σύμφωνα με πρόσφατη επιστολή της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού προς το Ελληνικό Δημόσιο, το συνολικό ποσό ανάκτησης ανέρχεται μαζί με τους τόκους σε 562 εκατ. ευρώ.
Η ερμηνεία όμως της απόφασης του 2010 έχει ευνουχίσει τα ΕΝΑΕ, ενώ ευνοεί και ανταγωνιστικά ευρωπαϊκά ναυπηγεία
(κατά σύμπτωση τα ισπανικά).
Και τούτο διότι η Επιτροπή ερμηνεύει ευρέως τη μη ανάληψη αστικών δραστηριοτήτων από τα ΕΝΑΕ ώστε να μην επιτρέπεται ούτε η κατασκευή στρατιωτικών πλοίων από άλλα - πλην της Ελλάδος - κράτη.
«Μια τέτοια προοπτική δεν είχε ποτέ αναφερθεί στην Επιτροπή στο πλαίσιο των συνομιλιών οι οποίες οδήγησαν στη στρατιωτική απόφαση» του 2010, αναφέρει σε άλλη επιστολή του ο κ. Αλμούνια με ημερομηνία 23 Ιανουαρίου 2012 προς την ελληνική κυβέρνηση.
Ο Ισπανός επίτροπος, πάντως, σε άλλο σημείο της ίδιας επιστολής, αναφέρει ότι «η προτεραιότητα της Ελλάδας πρέπει να είναι η εξασφάλιση της πλήρους και αποτελεσματικής εφαρμογής της απόφασης του 2010.
Εφόσον επιτευχθεί αυτό, η Επιτροπή θα μπορούσε να εξετάσει το ζήτημα της επέκτασης των στρατιωτικών δραστηριοτήτων των ΕΝΑΕ για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού άλλων χωρών».
Εχοντας προφανώς υπόψη και την αναφορά αυτή, τα ΕΝΑΕ είχαν προσκαλέσει, τον Φεβρουάριο του 2012, τα υπουργεία Οικονομικών και Εθνικής Αμυνας με σκοπό τόσο να διευθετηθεί το ζήτημα της ολοκλήρωσης του προγράμματος «Αρχιμήδης» όσο και να γίνει προσπάθεια να αναθεωρηθεί η απόφαση του 2010 για να μπορέσουν τα ΕΝΑΕ να πάρουν παραγγελίες για πολεμικά σκάφη από τρίτες χώρες.
Επιπλέον η ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ ζήτησε από το Ελληνικό Δημόσιο να εξαιρεθεί από τις πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων η Δεξαμενή «Νούμερο 5», η μεγαλύτερη του ναυπηγείου, καθώς αυτό θα επηρέαζε δραματικά τη δραστηριότητά του.
--------------------------------------------------------------------
Καλούμαστε λοιπόν εμείς οι Εργαζόμενοι να πηγαίνουμε από Υπουργείο σε Υπουργείο,με πολλές υποσχέσεις,που δυστυχώς τώρα και πέντε μήνες δεν τρώγονται...
Όμως λένε ότι αυτός που αγωνίζεται μπορεί και να χάσει...
Αυτός όμως που δεν αγωνίζεται είναι ειδή χαμένος.
Δεν έχουμε άλλη λύση από να το παλέψουμε, όλοι μαζί,εξαλου μας τα πήραν όλα....
Τη ζωή μας,την δουλειά μας,και την αξιοπρέπεια μας.

(παρακαλώ αν υπάρξουν σχόλια να είναι κόσμια και σύμφωνα με τους ορούς της σελίδας μας..)
(Μιχάλης)

Σημείωση,
Πάρα πολλά στοιχεία τα πήραμε από τον δημοσιογράφο Αθανασόπουλο Άγγελο και από την δημοσίευση
της : 2/08/2012, από το Βήμα.