Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2012


Νεώριον: Χάνεται ο χρόνος για τη διάσωση των ναυπηγείων

Την ανάγκη άμεσης λήψης πρωτοβουλιών από την πλευρά της πολιτείας, ώστε να εξασφαλισθεί η βιωσιμότητα της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας σε πρώτη φάση και να καταρτιστεί ένα σχέδιο μακροπρόθεσμης ανάπτυξης, αναδεικνύουν τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου Νεώριον για το πρώτο εξάμηνο του 2012.
Μοναδική σανίδα σωτηρίας, κατά τον όμιλο Νεώριον, για τα ναυπηγεία είναι το ναυπηγικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού και πιο συγκεκριμένα η ναυπήγηση των φρεγατών τύπου Fremm.
Πιο συγκεκριμένα, ο τζίρος της εταιρείας έχει πέσει στα 13,34 εκατ. ευρώ, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2011 ήταν στα 21,24 εκατ. ευρώ, το 2010 στα 55,1 εκατ. ευρώ και το εξάμηνο του 2009 στα 63,2 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, όπως φαίνεται, δεν υπάρχει καθόλου διαθέσιμος χρόνος για καθυστερήσεις. Ο όμιλος υποστηρίζει ότι μοναδική σανίδα σωτηρίας, όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση σήμερα, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό περιβάλλον, είναι το ναυπηγικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού και πιο συγκεκριμένα η ναυπήγηση των φρεγατών τύπου Fremm.
Από την άλλη, σε κυβερνητικό επίπεδο, μετά την πρωτοβουλία του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, να ορίσει εθνικό συντονιστή για το δαιδαλώδες πρόβλημα των ναυπηγείων στην Ελλάδα τον κ. Νίκο Αναστασόπουλου, προφανώς τίποτα δεν έχει προχωρήσει. Οπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Ν», ήδη τα σωματεία των εργαζομένων έχουν αναζητήσει για συνάντηση τον κ. Αναστασόπουλο και δεν έχουν καταφέρει να τον βρουν, αφού ακόμη δεν έχει έδρα. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, τα σωματεία αναζήτησαν τον κ. Αναστασόπουλο εφόσον τα υπουργεία στα οποία απευθύνθηκαν για να ξαναβάλουν στο τραπέζι τα εργασιακά τους προβλήματα, τους παρέπεμψαν στο συντονιστή.
Κατάθεση πρότασης
Από την άλλη πλευρά, ο όμιλος Νεώριον έχει καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση που εκτιμά ότι, σε περίπτωση που θα εφαρμοσθεί, θα δώσει ώθηση στις εμπορικές δραστηριότητες. Ειδικότερα, τονίζει ότι η ελληνική πολιτεία δεν έχει καταφέρει ακόμη να οργανώσει ένα πλαίσιο που θα επιτρέπει την ασφάλιση του κινδύνου χρηματοδότησης ναυπήγησης σε ελληνικά ναυπηγεία, παρόλο που ο νόμος που θεωρητικά το επιτρέπει έχει ψηφιστεί από το 2007.
Σημειώνεται ότι η παραπάνω ασφάλιση κινδύνου δεν απαιτεί την απευθείας χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, αλλά μόνο την ανάληψη του κινδύνου μη εκτέλεσης του έργου από τα ναυπηγεία, έναντι καταβολής ασφαλίστρου από αυτά. Πρόκειται ουσιαστικά για μια εγγύηση εκτέλεσης έργου, που δεν απαιτεί εκταμίευση ποσών και επιτρέπει τη φθηνότερη χρηματοδότηση στους τελικούς πελάτες, τους πλοιοκτήτες.
Η πρόταση αυτή έρχεται σε μια περίοδο που οι συνθήκες σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν διαμορφώσει ένα ασφυκτικό ανταγωνιστικό πλαίσιο τόσο για τη ναυτιλία όσο και για τη ναυπηγική βιομηχανία.
Η κατάσταση
Σύμφωνα με την οικονομική έκθεση του ομίλου, οι ζημιές ύψους 14,8 εκατ. ευρώ στο α΄εξάμηνο του 2012 οφείλονται στη διακοπή των εργασιών του προγράμματος ναυπήγησης των Τορπιλάκατων 5,6 και 7, έπειτα από καταγγελία της σύμβασης από τον κύριο υπεργολάβο του έργου BAE SYSTEMS, στην πτώση του κύκλου εργασιών στις επισκευές πλοίων, καθώς και στην καθυστέρηση που παρατηρείται στην ανάθεση του προγράμματος κατασκευής των φρεγατών.
Εκτός από τις ναυπηγήσεις του Πολεμικού Ναυτικού, ο όμιλος σημειώνει ότι η διεθνώς εκδηλούμενη οικονομική κρίση, αλλά και η οικονομική κρίση που έπληξε τη χώρα μας είχαν ως αποτέλεσμα από τις αρχές του 2010 να μειωθεί σημαντικά η δραστηριότητα στο ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο. Ειδικότερα, επήλθε ξαφνική και άμεση πτώση του κύκλου εργασιών καθόσον μειώθηκε η ζήτηση για νέες παραγγελίες και εκσυγχρονισμό άλλων εμπορικών πλοίων.
Περί εθνικού συντονιστή
Χαρακτηριστική είναι η ανακοίνωση που εξέδωσε μέσα στην εβδομάδα η ΓΣΕΕ, στην οποία αναφέρει ότι πρέπει να επιταχυνθούν οι ρυθμοί και πρέπει άμεσα να εκπληρωθούν οι συμβατικές υποχρεώσεις ΥΠΕΘΑ, ώστε να πληρωθούν οι επί μήνες απλήρωτοι εργαζόμενοι των Ναυπηγείων. «Ο εθνικός συντονιστής δεν πρέπει να αποτελέσει άλλοθι ώστε τα αρμόδια (ή συναρμόδια) υπουργεία να καθυστερούν συμβατικές υποχρεώσεις εις βάρος των ναυπηγείων και των εργαζομένων σε αυτά», τονίσθηκε χαρακτηριστικά.
Σημειώνεται ότι τα υπουργεία Ανάπτυξης και Ναυτιλίας σε συνεργασία με τον κ. Αναστασόπουλο έχουν αναλάβει τόσο να βρουν άμεσα λύσεις για να επιζήσουν τα ναυπηγεία, όσο και να αναπτύξουν ένα μακροχρόνιο αναπτυξιακό πλάνο.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: